Wat zijn micronutriënten?

Micronutriënten zijn voedingsstoffen die in kleine hoeveelheden in onze voeding voorkomen. Onder de micronutriënten vallen: Vitaminen, Mineralen en Spoorelementen.
Vitamines zijn voedingsstoffen die essentieel zijn voor ons lichaam om zo goed mogelijk te kunnen functioneren. Onder de vitamines vallen dertien voedingsstoffen. De meest bekende zijn; Vitamine A, D, E en K. Deze vitamines zijn in vet oplosbaar en komen dan ook meestal in producten met vet voor, bijvoorbeeld boter. De vitamines B en C zijn alleen in water oplosbaar en vind je vooral in fruit en groente.
 
Mineralen en Spoorelementen zijn net als vitamines onmisbaar voor een goed functionerend lichaam. Daarnaast zorgen ze ook voor een normale groei, ontwikkeling en zijn goed voor de gezondheid. Beide voedingsstoffen leveren geen energie. Het enige verschil tussen mineralen en spoorelementen is de hoeveelheid die het lichaam er dagelijks van nodig heeft. Een aantal voorbeelden van mineralen zijn: IJzer, Calcium, Magnesium, Kalium, Natrium, en Fosfor.
Een aantal voorbeelden van spoorelementen zijn: Jodium, Koper, Zink en Selenium. Deze voedingsstoffen vind je vaak in brood, noten en melkproducten.
Hoe neemt je lichaam dit op?
Vitamines en Mineralen kunnen niet door het lichaam zelf worden aangemaakt en moeten dus via de voeding worden ingenomen. Vitamine D en K vormen hierop een uitzondering. Deze vitamine wordt namelijk onder invloed van zonlicht door de huid aangemaakt en vitamine K kan in hele kleine hoeveelheden in de darm worden aangemaakt.
Een volledige inname van vitamines en mineralen leidt tot optimaal lichamelijk functioneren. Een eenmalig tekort aan vitamines en mineralen is niet per direct nadelig voor de gezondheid of prestaties, maar wanneer je op lange termijn een tekort vitamines of mineralen binnenkrijgt vergroot je de kans op (chronische) ziekten of diverse aandoeningen.
Een aantal belangrijke vitamines en mineralen op een rij:
Calcium
Als je sterke en gezonde botten wilt houden, is calcium (kalk) absoluut onmisbaar. Calcium beschermt niet alleen tegen botontkalking. Het zorgt er ook voor dat je spieren goed functioneren en dat de overdracht van zenuwimpulsen goed verloopt. Wanneer je een tekort hebt aan calcium, zal je dit merken aan spierkrampen, gespannen zenuwen en een slecht humeur.
 
Zink
Zink is belangrijk voor de groei en vernieuwing van weefsels. En voor een sterk afweersysteem, de genezing van wonden en een goed reuk-, smaak- en gezichtsvermogen. Zink zit veel in vlees, vis, rijst en bruin brood
 
Chroom
Chroom verbetert de werking van het hormoon insuline. Daardoor blijft je bloedsuikerspiegel beter op peil. Door chroom krijg je ook minder trek in zoetigheid
 
IJzer
IJzer is een bouwsteen van hemoglobine, een onderdeel van de rode bloedcellen. Rode bloedcellen vervoeren zuurstof van de longen naar andere delen van je lichaam. Bij een tekort aan ijzer kunnen klachten als duizeligheid en een verminderd concentratievermogen optreden.
 
Magnesium
Dit mineraal is vooral belangrijk om je spieren te kunnen ontspannen. Daarnaast laat het je hart en zenuwstelsel goed functioneren. Magnesium is een mineraal dat voorkomt in brood en graanproducten, groente, melk en melkproducten en vlees.
 
Vitaminen B & C
Vitaminen heb je nodig voor allerlei functies in je lichaam. Zo zorgen de B-vitamines voor een normaal vetmetabolisme, hebben een gunstige invloed op de energiehuishouding en verminderen de vermoeidheid. Vitamine C draagt bij aan een sterke weerstand . Vitamine B12 en Foliumzuur bevorderen samen de leerprestaties. 
 
Er zijn natuurlijk nog veel meer vitaminen en mineralen die ons lichaam nodig heeft en bijdragen aan onze gezondheid. Zoals de vitamines A, D, E en K, maar deze komen in een ander artikel aan bod.

1 reactie op “Wat zijn micronutriënten?”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?