fbpx

Waarom zijn eiwitten belangrijk?

‘๐—ท๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐—ฏ๐˜ ๐˜๐—ผ๐—ฐ๐—ต ๐˜ƒ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐˜€ ๐—ป๐—ผ๐—ฑ๐—ถ๐—ด ๐˜ƒ๐—ผ๐—ผ๐—ฟ ๐˜€๐—ฝ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐—ผ๐—ฝ๐—ฏ๐—ผ๐˜‚๐˜„ ๐—ฒ๐—ป ๐—ต๐—ฒ๐˜ ๐—ฏ๐—ฒ๐—ต๐—ผ๐˜‚๐—ฑ๐—ฒ๐—ป ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐—ฒ ๐˜€๐—ฝ๐—ถ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป?’ ‘๐—ฒ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜€ ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ฒ๐—ฐ๐—ต๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐˜‡๐—ผ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ ๐˜ƒ๐—น๐—ฒ๐—ฒ๐˜€’ย Dit krijg ik regelmatig als reactie wanneer ik aangeef plantaardig te eten. Soms leidt dit tot een discussie, waar de ander helemaal niet voor openstaat. Ze vragen er wel naar maar willen niet afwijken van hun eigen standpunt of mening. Dat mag. Ik zal ook nooit iemand dwingen plantaardig of vegetarisch te gaan eten, maar wanneer je een discussie of zo’n opmerking maakt vind ik wel dat jij je open mag stellen voor mijn verhaal, voor mijn mening en mijn standpunt.

Eiwitten worden aangemaakt in planten met behulp van zonne-energie. Koolstof, waterstof en stikstof gaan een verbinding met elkaar aan. Dit zijn complexe verbindingen. Eiwit is opgebouwd uit aminozuren. Deze vallen uiteen in ammoniak ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฃ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ ๐˜ท๐˜ข๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ต๐˜ช๐˜ฌ๐˜ด๐˜ต๐˜ฐ๐˜ง ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ข๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด๐˜ต๐˜ฐ๐˜ง wat weer terecht komt in de bodem. Daar wordt deze stof door bacteriรซn omgezet in nitraten, die de plant weer opneemt via zijn wortels en de cyclus begint opnieuw.

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten(proteรฏne) zijn voedingstoffen voor ons lichaam en behoren tot de macronutriรซnten. Net zoals koolhydraten en vetten. Zij vormen zijn de
bouwstoffen die ons lichaam nodig heeft om zo goed mogelijk te functioneren.ย Eiwitten leveren aminozuren en 4 calorieรซn per gram op. Aminozuren zijn de
bouwstenen voor het eiwit in onze lichaamscellen. Dit zijn de voorlopers vanย neurotransmitters en spelen een rol bij de aanmaak van verschillende stoffen. Onsย lichaam heeft 22 aminozuren nodig. Dertien aminozuren kan ons lichaam zelfย aanmaken, ook wel bekend als โ€˜niet-essentiรซle aminozurenโ€™ Ons lichaam gebruiktย de aminozuren uit afgebroken eiwit om nieuw eiwit op te bouwen. Bekendeย lichaamseigen eiwitten zijn keratine en albumine.
De overige negen aminozuren halen we uit onze voeding en worden ook wel deย โ€˜essentiรซle aminozurenโ€™ genoemd. Bekende eiwitten die we uit voeding halen zijnย caseรฏne in melk en zuivelproducten.

Eiwitten zijn erg belangrijk voor spieropbouw en het stevig houden van onzeย botten en spieren. Daarnaast zijn ons bloed, de hormonen en enzymen ookย opgebouwd uit eiwitten. Wanneer een lichaamscel kapot is, na een zware training of bij een wondje, zorgen de eiwitten voor herstel. Maar ze spelen ook een rol bij het vervoeren van stoffen in het bloed en in de cel. Alle enzymen zijnย oorspronkelijk eiwitten. Ze zijn erg belangrijk voor regelprocessen in het lichaam,ย waaronder de het afweersysteem en de spijsvertering.ย Het lichaam kan aminozuren uit eiwit in eten of uit de spieren omzetten inย glucose. Dit is een brandstof om te kunnen bewegen en te functioneren. Wanneer je een langere tijd niks hebt gegeten of heel weinig koolhydraten eet,ย kan het lichaam gedeeltelijk overgaan op de verbranding van eiwitten.

Hoeveel eiwitten heb je nodig

Voor een volwassen persoon is de aanbeveling om 0,8g eiwit te eten per kg lichaamsgewicht (uitgaande van een gezond gewicht, bij iemand met overgewicht haal je het gewicht eraf). Stel je weegt 70kg, dan zou je dagelijks 56g eiwit moeten binnenkrijgen. Niet voor iedereen geldt deze standaard norm. Een aantal specifieke groepen wordt aanbevolen om meer eiwitten te eten.

  • Fanatieke sporters, om spierafbraak te voorkomen en in spieropbouw te kunnen voorzien (aanbeveling 1,2-1,8g per kg, afhankelijk van de sport en intensiteit).
  • Zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven, omdat er meer weefsel gemaakt moet worden (aanbeveling 1g per kg).
  • Jonge kinderen, omdat ze groeien (0,9g per kg, bij babyโ€™s ligt de aanbeveling hoger)
  • Veganisten wordt aangeraden tot 25% meer eiwit te eten dan wordt aanbevolen. Dat komt doordat plantaardige eiwitten minder goed te gebruiken zijn door ons lichaam.
  • Bij ernstige verwondingen, zoals bijvoorbeeld bij brandwonden, is meer eiwit nodig voor de genezing.

Dierlijk eiwit – plantaardige eiwitten

Het is een mythe dat dierlijk eiwit is een beter proteรฏne dan planteneiwit. Sinds 2007 heeft de WHO aangewezen dat het verschil tussen dierlijk en plantaardig eiwit niet van belang is.ย Wel is het zo dat je meer plantaardige producten nodig hebt om aan de juiste hoeveelheid eiwitten te komen ten opzichte van dierlijke producten. Dit heeft de maken met de verhouding tussenย aminozuren en de verteerbaarheid. Teveel veel eten is belastbaar en vergt veel energie van ons lichaam, met name de lever. Als je de overstap wil maken naar een plantaardig of vegetarisch voedingspatroon laat je goed adviseren, lees je in een zorg dat je eet in de goede verhoudingen, Kies juist voor wat meer eiwitten, zeker als je fanatiek sport is dat erg belangrijk.ย ย 

Eiwitrijke producten

Nu je weet hoeveel eiwit jij dagelijks nodig hebt, is het ook handig om te weten welke producten eiwitrijk zijn. Hieronder vind je een lijst met eiwitrijke producten.ย De hoeveelheid eiwitten zijn vermeld per portie en kan verschillen per merk/variant/soort.
Wil je een uitgebreidere lijst dan kan je hier het pdf bestand downloaden en wat dacht je van deze eiwitrijke vegan pancakes

*In veganistische en vegetarische vleesvervangers kan de hoeveelheid eiwitten heel erg verschillen. Kijk dus altijd even op de achterkant hoeveel eiwitten het product bevat, zeker wanneer je veganistisch/plantaardig eet

Je kan prima plantaardig of vegetarisch eten en toch voldoende eiwitten binnenkrijgen, alleen heb je kennis en handvatten nodig. Zelf heb ik diverse cursussen gedaan, veel boeken gelezen en podcasts geluisterd om mijn kennis te vergroten. Om mijn kennis aan jou door te geven en jou te helpen.
Ik leer jou in 8 weken alles over eiwitten, hoe jij een volwaardig dagmenu voor jezelf kan maken, hoe je voldoende eiwitten binnenkrijgt en welke producten eiwitrijk zijn. Daarnaast krijg je handige tools, recepten en tips, om je deze leefstijl helemaal eigen te maken. Vraag een gratis adviesgesprek aan of meld je aan voor het plantaardig & vegetarisch leven – coaching pakket

4 reacties op “Waarom zijn eiwitten belangrijk?”

  1. Pingback: Pizza met pompoenbodem - MaeVitae

  2. Pingback: Chocolademousse van avocado - MaeVitae | Onwijs lekker en voedend

  3. Pingback: Frisse vegan couscous salade met amandelen - MaeVitae | snel en gezond

  4. Pingback: Gezond leven zonder dieet - MaeVitae | Persoonlijke online coaching

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?