fbpx

Waarom je juist meer onverzadigde vetten mag eten!

Vetten. Ik dacht altijd dat alle vetten slecht waren. Dat je er dik van werd. Zeker tijdens mijn eetstoornis. Alles waar maar iets van vet in zat vermeed ik en verving ik in eerste instantie voor de light variant. Tijdens mijn herstel en in de opleidingen die ik volgde besloot ik mij meer te verdiepen in vetten. Niet alleen om mijn eetstoornisovertuigingen te ontkrachten, maar ook om meer te leren.  Ik kreeg meer kennis en inzicht in het functioneren van mijn lichaam en  leerde dat we juist vetten nodig hebben. Zeker voor vrouwen zijn gezonde vetten extra belangrijk vanwege de hormonen. Maar wat zijn nu die zogenaamde gezonde vetten? En in welke producten kan je ze vinden? In dit blog zal ik deze vragen uitgebreid beantwoorden.

Wist je dat we in Nederland veel te weinig gezonde vetten eten? Daar mag van mij verandering in komen!

Wat zijn vetten?

Vetten behoren tot de macronutriënten en leveren naast energie -9 calorieën per gram- ook belangrijke voedingsstoffen zoals vitamine A, D en E en essentiële vetzuren. Net als eiwitten zijn vetten bouwstoffen en zorgen ze voor bescherming rondom alle organen en onder de huid, in de vorm van vetweefsel. Daarnaast heeft vet ook een belangrijke invloed op de vrouwelijke hormonen, onze hersenen en zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Ons lichaam moet veel meer moeite doen om vetzuren te verteren vanwege de lange molecuulketens. Vetten worden onderverdeeld in twee soorten vetzuren, namelijk: de verzadigde vetzuren en de onverzadigde vetzuren

De ‘goede’ & de ‘verkeerde’ vetten

Onverzadigde vetzuren

Onverzadigde vetzuren kan het lichaam niet zelfm maken, maar hebben we wel nodig voor een goede gezondheid. Ze leveren namelijk essentiële vetzuren, die we alleen via onze voeding binnen krijgen. Onverzadigde vetzuren bestaan uit linolzuur (n-6 vetzuur) en visvetzuren (n- 3 vetzuren).Deze vetzuren- ook wel de ‘gezonde vetzuren’ genoemd, zorgen voor verlaging van het cholesterolgehalte, met name het LDL-cholesterol, met als resultaat een verkleining op hart- en vaatziekten. Het advies van de gezondheidsraad is om een keer per week vette vis te eten, zoals haring of zalm. De inname is niet voor iedereen gelijk. Mensen met een gezond gewicht een dagelijkse hoeveelheid van 25-40% uit de voeding te halen. Bij mensen met overgewicht is deze hoeveelheid 25-35%. 

Onverzadigde vetten vind je in:

  • Alle zachte boter en oliën zoals: plantaardige oliën, halvarine en vloeibare bak- en braadproducten
  • Avocado
  • Noten, pitten & zaden
  • Kokos
  • Vette vis zoals: zalm, haring en makreel

Verzadigde vetzuren

Deze vetzuren zijn niet goed voor ons cholesterol en staan ook wel bekend als het ‘verkeerde of slechte’ vetzuur. Het verhoogd namelijk het LDL-cholesterol- het slechte cholesterol- in ons bloed. Met als gevolg een groter risico op hart- en vaatziekten. De Gezondheidsraad adviseert daarom om niet meer dan 10% van je dagelijkse voedingsinname uit verzadigde vetzuren te halen. Verzadigde vetzuren zijn geharde vetten en zitten voornamelijk in dierlijke producten. Daarnaast vind je ze ook in roomboter, koek en kokosvet.
Het is bijna onmogelijk om geen verzadigde vetten binnen te krijgen, maar hoe minder hoe beter voor je gezondheid.
Lees altijd het etiket van een product als je boodschappen doet en vergelijk de hoeveelheid verzadigd vet met een ander product. 

Verzadigde vetten vind je in:

  • Alle geharde of gedeeltelijk geharde vetten zoals: roomboter en margarine
  • Volle zuivelproducten als: volle melk, yoghurt, volvette kaas 48+
  • Mayonaise
  • Varkensvlees zoals: Frikandel, worst (ook smeerworst en boterhamworst), shoarmavlees, slavinken
  • Koek, gebak, chocolade
  • Hartige snacks zoals: saucijzenbroodje en bladerdeegzoutjes 

5 redenen waarom je meer onverzadigde vetten zou mogen eten

Functies van goede / gezonde vetten;

  • Vetten zijn noodzakelijk om de vet oplosbare vitamines A, D, E en K op te kunnen nemen. Vitamine K uit spruitjes en broccoli kunnen alleen worden opgenomen met een beetje vet. Eet je vetarm dan kan een tekort ontstaan van deze vitaminen.
  • Vetten zorgen voor een langdurige verzadiging. Ze leveren meer energie dan eiwitten en koolhydraten.
  • Vetten leveren cholesterol waaruit de hormonen oestrogeen en testosteron worden aangemaakt.
  • Vetten zorgen voor een hogere weerstand, remmen ontstekingen en beschermen het lichaam tegen virussen, schimmels en bacteriënVetweefsel dat om organen ligt geeft een beschermende functie 

Extra tip: Kies geen light producten maar kies voor halfvolle of plantaardige voeding. Light producten bevatten vaak meer suiker en water, waardoor ze niet vullen, je geen voedingsstoffen binnenkrijgt en je juist meer honger of trekt hebt. 

Hoe is het met jouw vetinname? Vermijd je ze bewust en kies je alleen voor light of magere producten? 
Of ga je ze juist meer toevoegen in jouw voedingspatroon omdat je nu meer kennis hebt?

Wil je weten of jouw huidige voeding voldoende goede vetten bevat?
Vraag hier een gratis adviesgesprek aan of stuur een mail naar lifestylecoaching@maevitae.nl.
Samen nemen we jouw voedingspatroon door en krijg je direct toepasbare tips om jouw voeding en gezondheid te optimaliseren.

2 reacties op “Waarom je juist meer onverzadigde vetten mag eten!”

  1. Pingback: Frisse vegan couscoussalade met amandelen - MaeVitae | Onwijs lekker en voedend

  2. Pingback: Frisse vegan couscous salade met amandelen - MaeVitae | snel en gezond

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?