Waarom is magnesium zo belangrijk?

Magnesium is een mineraal dat hoort tot de groep mineralen en zouten. Ons lichaam heeft dit mineraal nodig voor de vorming van onze spieren en botten. Maar  magnesium  heeft ook een belangrijke functie bij de overdracht van zenuwprikkels en zorgt ervoor dat onze spieren goed werken. Zonder magnesium kan ons lichaam geen energie produceren en zullen onze spieren zich continu samentrekken.  Daarnaast heeft magnesium ook een invloed op de hoeveelheid cholesterol in ons bloed. Vanwege de vele functies die dit mineraal heeft in ons lichaam, is het erg belangrijk dat we hier dagelijks voldoende van binnen krijgen. Helaas kan ons lichaam zelf geen magnesium aanmaken, hierdoor is het belangrijk dat we voldoende van dit mineraal uit onze voeding halen of aanvullen met een goed voedingssupplement

Wat doet magnesium?

Magnesium heeft veel invloed en belangrijke functies in ons lichaam. Dit heeft te maken met de manier waarop magnesium functioneer in onze cellen. Het mineraal is onmisbaar voor meer dan 300 enzym gedreven biochemische reacties die met grote regelmaat in het lichaam plaatsvinden. Magnesium reguleert en heeft invloed op onder andere:

  • Enzymactiviteit: inschakelen van duizenden biochemische processen
  • energieproductie
  • DNA & RNA: de interne instructies van het lichaam voor het bouwen van eiwitten en nieuwe cellen
  • mineralenbalans: nodig voor het in leven houden en functioneren van de cellen
  • ontspanning van de spieren, bloedvaten en zenuwen
  • vorming van gezonde botten en tanden
  • verhoging van weerstand tegen stress en spanning
  • geheugen en concentratievermogen
  • overdracht van zenuwprikkels en het juist functioneren van je spieren.
Hoeveel magnesium heb ik nodig?

De hoeveelheid magnesium die je dagelijks binnen moet krijgen verschilt voor mannen en vrouwen. Voor mannen is deze hoeveelheid 350 milligram per dag. Voor vrouwen is het dagelijks 300 milligram. Bij sommige mensen ligt de magnesiumbehoefte hoger dan bij de gemiddelde man of vrouw. Zo hebben sporters, zwangere vrouwen, vrouwen in de overgang en mensen met medicatiegebruik een groter risico op een magnesiumtekort en hebben zij extra baat bij het suppleren van dit mineraal. 
Tijdens de zwangerschap is de magnesiumbehoefte 20% tot 40% hoger dan normaal bij vrouwen. Magnesium is een belangrijke regelaar voor vitamines en mineralen en helpt tegen een heleboel zwangerschapskwalen. Gebruik daarom niet alleen tijdens de zwangerschap een goed magnesiumsupplement maar ook na de zwangerschap, om er voor te zorgen dat de hormoonhuishouding weer in balans komt.
Wanneer je een maagzuurremmer (omeprazol, pantoprazol) of een plastablet gebruikt is het verstandig om extra magnesium te suppleren. 

 Symptomen van magnesiumtekort

Veel mensen hebben ongemerkt een magnesium tekort wat verschillende invloeden kan hebben op je lichaam. Aangezien magnesium diverse processen in je lichaam bevordert, zoals de aanmaak van serotonine, is het erg belangrijk om voldoende van dit mineraal binnen te krijgen. Wanneer je een langdurig te kort aan magnesium hebt kunnen er lichamelijke maar ook psychische klachten ontstaan. Denk hierbij aan hoofdpijn, stress en emotioneel  of prikkelbaar. Een tekort kan ontstaan door een gastric bypass (maagverkleining), als gevolg van een eetstoornis (met name als je te weinig voeding binnenkrijgt)of wanneer je plaspillen en maagzuurremmers gebruikt kan je lichaam de magnesium niet voldoende opnemen, wat ervoor zorgt dat er een tekort ontstaat. Een aantal bekende symptomen daarvan zijn:

  • Gevoeliger voor stress
    Als je een magnesiumtekort hebt ben je gevoeliger voor stress. Wanneer je last hebt van stress gebruikt je lichaam meer magnesium dan normaal, waardoor je magnesiumvoorraad sneller afneemt en je magnesiumbehoefte groter wordt. Het magnesiumtekort wordt als maar groter, waardoor ook jou stress toe kan nemen. Het is dus erg belangrijk dat je je magnesiumtekort gaat aanvullen met goede voeding en een voedingssupplement om uit de vicieuze cirkel te kunnen komen en je stressniveau te verlagen.

  • Lusteloosheid en vermoeidheid
    Magnesium zorgt er ook voor dat wij energie kunnen vrijmaken uit onze voeding. Wanneer er minder magnesium beschikbaar is, zal er minder energie vrijkomen en kan jij je lichamelijke energie afnemen. Als je minder energie hebt, raak je ook sneller vermoeid of ben je prikkelbaar. Met als gevolg dat je minder zin hebt om dingen te ondernemen. Een magnesiumtekort heeft ook invloed op je weerstand en je raakt gevoeliger voor stress. Beide kunnen weer leiden tot een verminderde weerstand waardoor je eerder vatbaar bent voor virussen en bacteriën.

  • Spierkrampen
    Een tekort aan magnesium heeft een negatieve invloed op je spieren. Magnesium heeft het tegenovergestelde effect van calcium. Calcium zorgt voor het samentrekken van de spieren en magnesium zorgt ervoor dat de spieren kunnen ontspannen. Wanneer je lichaam te weinig van dit mineraal binnenkrijgt, kunnen de spieren onvoldoende ontspannen. Hierdoor kun je last krijgen van stijve spieren, spierkrampen of trillingen.

Welke voeding bevat magnesium?

Een groot gedeelte van onze magnesiumbehoefte halen we uit onze voeding. Wanneer je gezond en gevarieerd eet krijg je ook meer magnesium binnen dan wanneer je eenzijdig of te weinig eet, maar ook als je een allergie of intolerantie hebt kan het zijn dat je niet voldoende magnesium binnenkrijgt voeding. Daarnaast bevatten niet alle voedingsmiddelen magnesium en verschilt het gehalte ook per voedingsmiddel. Hieronder vindt je een aantal producten die rijk zijn aan magnesium.

  • Groene groenten zoals; spinazie, andijvie, broccoli etc.
  • Fruit zoals; Bananen, avocado en kokos
  • Volkoren granen zoals; volkoren- pasta en rijst
  • Noten; met name walnoten en amandelen bevatten veel magnesium
  • Cacao; met name pure chocolade
  • Schaaldieren

Vaak is onze voeding alleen niet voldoende om in onze magnesiumbehoefte te voorzien. Door uitputting van de bodem gedurende tientallen jaren, bevat de bodem veel minder magnesium. Een groot deel van Nederland heeft ongemerkt een tekort aan dit belangrijke mineraal. Investeer in een goed voedingssupplement waarbij je jouw dagelijkse inname van magnesium aanvult om een tekort te voorkomen.Kies bijvoorbeeld voor Forever Daily of de Forever Supergreens
De Forever daily is  gemaakt van hoogwaardige plantaardige producten en bevat naast magnesium ook vitamine B6, D en B12. 
De Forever Supergreens is een poeder die je kan toevoegen aan je shake, je favoriete drankje of pannenkoekjes om voldoende vitamines en mineralen binnen te krijgen.
 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?