fbpx

Wij mensen zijn vaak geneigd om alleen de negatieve ervaringen en gebeurtenissen in het leven te onthouden.Deze herhalen we gedurende ons leven continue in onze gedachten, waardoor we onszelf afwijzen, naar beneden halen en niet lekker in ons vel zitten. De complimenten die we hier en daar mogen ontvangen worden vaak vergeten en leggen we snel naast ons neer. Met z’n allen kunnen we dus meer positiviteit gebruiken. Maar niet alleen van je omgeving of werk is het fijn om meer positiviteit te ontvangen en te voelen. Ook jou eigen gedachten hebben hierin aandacht nodig, wil je positiever in het leven komen te staan. Ik geef jou alvast tien handige en makkelijke tips om direct mee aan de slag te gaan. Wellicht lukken ze niet allen tien op een dag en dat hoeft ook niet. De negatieve gedachten zullen ook niet ineens weg zijn en nooit meer terugkomen. Dat is ook niet realistisch.

Blijf dus oefenen en je gaat vanzelf merken dat het een gewoonte wordt en dat je je vrolijker, energieker en ook daadwerkelijk positiever gaat denken. Positiever in het leven staat en gebeurtenissen ook vanuit een ander perspectief kan en mag gaan bekijken.

Voldoende beweging

Voldoende beweging is niet alleen gezond voor je lichaam, maar ook voor je geest. Als je in beweging bent maak je het stofje endorfine aan, beter bekend als het gelukshormoon. Deze stof zorgt voor een kalmerende werking en verlaagd stress.  Daarnaast biedt regelmatig bewegen ook nog andere gezondheidsvoordelen. Zo wordt de kans op hart- en vaatziekten verkleint, maak jij je lichaam ster en fit en je krijgt je nieuwe energie. Minimaal 30 minuten per dag wandelen op een stevig tempo is al voldoende. 

Dankbaar zijn voor wat je hebt

Meestal kijken we alleen maar naar de dingen die we niet hebben, maar wel graag zouden willen. Maar wat nou als je het eens omdraait en juist kijkt naar de dingen die je wel allemaal al hebt en goed gaan. Denk bijvoorbeeld aan je familie, die goede vriend of vriendin, je leuke baan et cetera. Voor iedereen is dit natuurlijk anders. Wat jij misschien wilt hebben, geeft de ander niks om en dat is helemaal oké. We hoeven niet allemaal die ene dure bank of de allernieuwste telefoon. Kijk wat voor jou belangrijk is en ben daar dankbaar voor.

Tijd doorbrengen met dierbaren

Besteed meer aandacht aan de mensen van wie je houdt, bij wie je jezelf kunt zijn en positieve energie van krijgt. Zij bevestigen dat je erbij hoort en goed bent zoals je bent. Mensen die echt van je houden zullen nooit van je vragen je anders voor te doen. Zij accepteren jou en jij hen.

Focus op wat je allemaal wél hebt, niet op wat je wil hebben 

Focus op het nu

Blijf niet in het verleden hangen, het heeft geen zin om je daar druk om te blijven maken. Dit lijdt alleen maar tot stress en negatieve gedachten. Leef in het nu. Leef van dag tot dag. Het is even je mindset omschakelen en de dingen anders gaan bekijken. Ook ik had hier moeite mee, maar het is gelukt. Ik plan niet meer zo ver vooruit, bekijk per dag hoe ik me voel en de dag te aanvaarden en te accepteren zoals deze komt. Het is even wennen maar het geeft meer rust. in je dag.

 
 
Neem voldoende tijd voor jezelf

Voor de meeste mensen, althans wel voor mij, is tijd vrijmaken voor jezelf een hele opgave. We zijn druk met onze baan, kinderen en het zorgen voor anderen. onszelf zetten we op de laatste plaats, terwijl we juist onszelf bovenaan mogen zetten. Jezelf terugtrekken en echt even tijd met jezelf doorbrengen is nodig. Nodig om op te laden,  om er voor anderen weer volledig te zijn, om bij jezelf stil te staan en te reflecteren. Ben je nog wel tevreden met je baan?  Wil  je nog wat veranderen? Wat zou je nog zo graag willen? 

Vermijd negativiteit

Deze is lastig maar echt de moeite waard om mee aan de slag te gaan. Probeer alle vormen van negativiteit uit je leven te halen. Niet alleen je negatieve gedachten, maar ook de negativiteit van anderen. Heb je een vriend of vriendin waar jij altijd moe van terugkomt?  Voel jij je helemaal leeg na een lange dag werken, zonder enige voldoening? Kijk dan eens goed of je nog bevriend wilt zijn. En wordt het niet eens tijd voor een andere baan, een nieuwe uitdaging waar je wel voldoening uithaalt. Focus je op het positieve. Waar krijg jij energie van?

Doe en onderneem dingen waar jij blij van wordt. Waar jij je goed bij voelt. Laat los wat anderen van jou willen.

Meditatie

Elke dag 10 minuten mediteren zorgt ervoor dat je je bewust wordt van je gedachten en gevoelens, zonder er een oordeel over te hebben. Het resultaat: meer ontspanning en geluk in het dagelijks leven.

Zelf heb ik hier nog niet de rust voor gevonden, maar schrijf ik elke avond alles wat in mijn hoofd opkomt op. Deze manier zorgt er bij mij voor dat mijn gedachten en gevoelens uit mijn hoofd zijn en ik s’nachts minder aan het piekeren ben. Kies wat werkt voor jou.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Aan dit punt kan ik zelf nog het een en ander verbeteren, maar ik ben me er van bewust dat ik dit doe. Doe dingen die jij leuk vindt om te doen, waar je zelf blij van wordt. Wat jij leuk vindt hoeft een ander nog niet leuk te vinden en andersom net zo. Iedereen is anders en heeft andere behoeften. Ga op je eigen gevoel af en blijf bij jezelf.

Lach!

Diverse studies hebben aangetoond dat glimlachen stress kan verminderen en de kans op geluk juist wordt verhoogd. Zelfs een geforceerde glimlach kan wonderen doen. Dus glimlach wat vaker naar de buurman of naar een vreemde op straat. Wedden dat hij of zij terug lacht en jij een goed gevoelt hebt!

Luister naar muziek

Houd je van muziek? Ik ook! Door naar muziek te luisteren komt in de hersenen de stof dopamine vrij. Deze stof zorgt voor een gelukkig gevoel en komt ook vrij bij seks of sport. Volume knop dus lekker hard, zeker bij jou favoriete nummer!

 

Mocht je meer advies willen omtrent voeding, beweging of mindset. Vraag een gratis intakegesprek aan. Samen kijken we welke hulpvragen en doelen jij hebt en welk keuzepakket het best bij jou past. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?