fbpx

Schildklierproblemen – Dit is wat je zelf kunt doen

De schildklier is een vlindervormig klein orgaan dat aan de voorzijde ligt van de hals en schildklierhormonen produceert. De hormonen die de schildklier produceert zijn; tri-joodthyronine (T3), thyroxine (T4) en calcitonine. Deze zijn heel belangrijk voor de regeling van meerdere processen in ons lichaam. Ze zorgen onder andere voor een normale ontwikkeling en groei en spelen een essentiële rol voor een goede stofwisseling. Heb je last van een traag werkende schildklier, dan heb je een tekort aan schildklierhormoon in je lichaam wat ervoor zorgt dat je metabolisme (energiestofwisseling) langzamer werkt. 

Niet alleen ikzelf maar ook cliënten van mij ervaren problemen met hun schildklier. In de meeste gevallen spelen diverse klachten al enige tijd maar wordt er geen actie ondernomen. We denken vaak dat de klachten vanzelf weer verdwijnen of leggen niet direct de link naar onze schildklier. Naar de huisarts gaan voor een bloedonderzoek levert soms niets op, terwijl je behoorlijk last kunt hebben van de typische klachten. In mijn ogen zijn de symptomen leidend en kan zeker geen kwaad om hier aandacht aan te besteden doormiddel van voeding en leefstijl.

 

Wat is een traag werkende schildklier?

Een traag werkende schildklier is niets anders dan een tekort aan het schildklierhormoon. Waardoor je lichaam ontregeld raakt, je last krijgt van uiteenlopende klachten en je metabolisme ook langzamer gaat werken. Met als gevolg dat je aankomt in gewicht of moeite hebt met gewichtsverlies.

Heb je last van een traag werkende schildklier dan zit het probleem vaak in de schildklier zelf.  Bij steeds meer mensen gaat het dan om een auto-immuunaandoening als Hashimoto-thryreoïditis. Soms komt het ook voor als iemand een operatie of radiotherapie heeft gehad aan de schildklier. Slechts 5% van de mensen met een traag werkende schildklier heeft het tekort aan schildklierhormonen te maken met een probleem bij de aanmaak van een ander hormoon dat door de schildklier gestimuleerd wordt om te produceren. Een schildklierstimulerend hormoon is TSH en wordt geproduceerd in de hypofyse. 

Zelf heb ik tijd last gehad van een traag werkende schildklier. Na diverse bloedonderzoeken en een echo bleek mijn schildklier ontstoken te zijn.  Voorafgaand werkte mijn schildklier eerst te snel waar ik helemaal geen idee van had. Ik voelde mij niet anders en viel ook niet af. Na deze periode voelde ik mij ineens extreem vermoeid, niet helemaal lekker in mijn vel. Dit zorgde er pas voor dat ik naar de huisarts ging voor verder onderzoek. Dit kan ook gebeuren binnen het eerste jaar na de zwangerschap. 

Je ziet dus wel dat niet iedereen evenveel last heeft van bepaalde klachten. En de klachten die je hebt kunnen zo uiteenlopen dat je ook niet direct de link legt met de schildklier. Iedereen voelt het anders aan.

Sommige geneesmiddelen zoals; lithium en amiodarone, kunnen de werking van de schildklier tijdelijk beïnvloeden. Suppleer of een je producten die ijzer of calcium bevatten? Neem deze pas 4 uur later als je schildklier medicatie gebruikt. IJzer en calcium verstoren namelijk de opname van het schildklierhormoon. Heb je een schildklierprobleem en wil je zwanger worden of ben je zwanger? Breng je arts hier dan zeker van op de hoogte, want dit vraagt een aanpassing van je medicatie.

 

Wat zijn de symptomen / klachten?

Een schildklier kan te langzaam maar ook te snel werken. Dit wordt ook wel hypo- of hyperthyroïdie genoemd. Omdat de waardes dichtbij elkaar liggen en ze allebei veel klachten geven, is het moeilijk vast te stellen waar het probleem zit. Een traag werkende schildklier geen niet alleen klachten als koude handen en voeten maar ook:

🔹Vermoeidheid – soms chronisch
🔹Haaruitval
🔹Aankomen in gewicht & moeite met gewichtsverlies
🔹Keelpijn
🔹Laag libido
🔹Obstipatie
🔹Spierpijn / pijn in gewrichten
🔹Lage lichaamstemperatuur – onder de 36 – 36.4
🔹Droge / bleke huid
🔹Vocht vasthouden
🔹Lage hartslag
🔹Depressie
🔹Slaapproblemen
🔹Gescheurde nagels

Wat kan je zelf doen?

Helaas is er geen wondermiddel om schildklierproblemen te voorkomen. Wel kun je de klachten verminderen en de schildklier ondersteunen met bepaalde voeding. Heb je medicatie voor je traag werkende schildklier dan is het belangrijk om de medicatie op de juiste tijden te nemen en ook elke dag op hetzelfde tijdstip. Meestal is deze medicatie levenslang, dit hangt overigens wel af van de oorzaak.

1.Ga met je voeding aan de slag

Met voeding kan je jouw schildklierhormoon activeren en het metabolisme verhogen.

  • Zorg voor voldoende eiwitten zoals biologisch vlees, vis, eieren en zuivel
  • Gebruik makkelijke opneembare koolhydraten als fruit, sappen, honing, maple syrup, dadels, vijgen, rozijnen, aardappels en rijstwafels.
  • Zorg voor voldoende jodium. Zeker belangrijk om op te letten wanneer je geen brood eet. Gebruik gejodeerd zout of producten als wit vis, zeewier, algen, kelp, noedels, zeekraal, eieren, nori vellen.
  • Inname van I-tyrosine rijke voedingsmiddelen als zuivel, vlees, vis, eieren, avocado, bonen, noten en haver. Dit activeert het schildklierhormoon.
  • Producten die selenium bevatten zoals paranoten (1 – 2 stuks per dag bevat de aanbevolen inname), vis zoals garnalen en oesters. Ook dit activeert de schildklieractiviteit
  • Vermijd inname van soja of neem het heel af en toe. Gebruik geen soja nadat je jouw schildkliermedicatie hebt ingenomen
2. Pak je stress aan

Zoek voor jezelf uit wat de oorzaak is van jouw stress. Heb je een goede balans tussen privé en werk? Neem je wel voldoende rust of lukt het je maar net om alle ballen omhoog te houden? Zeg je overal ja op terwijl je misschien helemaal geen tijd hebt of ben je bang dat je de ander kwetst? Kijk eens heel kritisch naar jezelf, je omgeving en de dingen die je graag anders zou willen doen. Wat levert het je op? Krijg je er energie van of kost het je alleen maar energie?

3. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging

Beweeg je elke dag minstens 30 minuten? Of kom je door de corona weinig in beweging? Beweging hoeft niet direct 60 minuten intensief sporten te zijn. Wanneer je een half uurtje gaat fietsen, wandelen of skeeleren ben je ook al super goed bezig. Daarnaast geeft het niet alleen je metabolisme een boost, het zorgt er ook voor dat je kunt ontspannen, werkt stres verlagend, is goed voor de bloedsomloop, draagt bij aan een goede nachtrust en helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte. 

Voel je weerstand om te gaan? Vraag een vriend/vriendin of je partner mee, zet een lekker muziekje of podcast op of ga wandelen in de natuur. Je zal je een stuk beter voelen als je toch bent geweest.

Ga eens met deze tips aan de slag en ik weet zeker dat jouw klachten verminderen en jij je energieker gaat voelen! Je wordt langzaam weer een beetje meer jezelf, je huid, haar en nagels worden beter. Ook kan je meer trek/honger gaan ervaren. Kortom luister naar je lichaam en geef het waar het om vraagt!

Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen als coach of wil je een adviesgesprek inplannen? Reageer hieronder of vul het contactformulier in en ik neem binnen 24 uur contact met je op. Direct samen aan de slag? Meld je hier aan voor het food, body & mind – pakket. 
Dit programma is speciaal voor jou als je klaar bent jouw klachten, je verandering wilt en
jezelf op nummer één wilt zetten!

Liefs, Marieke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?