Intuïtief eten – Hoe begin je daar mee?

In het vorige artikel over intuïtief eten heb je kunnen lezen wat het precies betekend. Het is géén dieet, maar een natuurlijke manier van eten, op een andere manier met voeding omgaan,  het luisteren naar je de signalen die je lichaam aangeeft en hier ook naar handelen zonder oordeel of schuldgevoelens. Er zijn geen dieetregels, geen restricties en er is geen goed of fout. Maar HOE leer je dit dan? Waar begin je mee? En hoe pas je dit toe in het dagelijks leven? Na het lezen van dit artikel kan jij zelfstandig aan de slag om een intuïtief eter te worden.

Met deze vijf beginstappen kom je al een heel eind. In principe kan je de stappen door elkaar volgen, ook een beetje afhankelijk van waar jij nu op dit moment staat en in hoeverre jij nog door een dieetbril kijkt. Binnen het intuïtief eten zijn er nog veel meer stappen die je af kunt gaan, maar deze bespreek ik niet allemaal hier omdat hulp daarbij verstandig is. Mocht je meer willen weten of je bent benieuwd naar de andere stappen, stuur gerust een mailtje naar lifestylecoaching@maevitae.nl dan kan ik je verder helpen.

Stap 1: Krijg inzicht in jouw regels / restricties

Doe alle dieetboeken en -tijdschriften weg en neem je social media eens kritisch door. Verwijder de mensen die een negatieve invloed op jou hebben of diëten aanprijzen. Ze geven je valse hoop en houden bepaalde regels en restricties in stand, vaak gebeurt dit onbewust. Om erachter te komen welke overtuigingen jij hebt rondom eten, welke regels jij voor jezelf hanteert en bepaalde gedrag daaraan is gekoppeld. Is het goed om dit allemaal eens op te schrijven.

Wanneer je dit voor jezelf hebt opgeschreven, bedenk dan eens wat jouw ideale situatie is en hoe dit zal zijn. Vervolgens maak je hier kleine doelen van en ga je hiermee stap voor stap aan de slag!
Heb niet de illusie dat je na 2 dagen geen restricties meer hebt of nog meer terugvalt. Deze gedachten en gewoontes zijn er in jaren ingeslopen dus geef jezelf de tijd om het te mogen aan passen en te ontdekken wat het voor je gaat doen, als jij hier bewust mee aan de slag gaat.

Een voorbeeld kan zijn:
Restrictie: na 20:00 uur mag ik niets meer eten of snoepen mag ik alleen in het weekend.
Ideale situatie: Ik mag eten wanneer ik daar zin in hebt en wat ik wil ongeacht het tijdstip.
Doel: Als ik in de avond nog honger of trek heb, ga ik een stuk fruit pakken.

 Stap 2: Leer je innerlijke signalen voor honger, verzadiging & voldoening kennen

Voed je lichaam met voldoende voeding, dit is namelijk onze brandstof. Wanneer je continue je innerlijke signalen negeert uit zich dit vaak in een ongecontroleerde eetbui. Je gaat extreem veel eten met als gevolg een schuldgevoel, je wordt weer strenger voor jezelf en gaat compenseren. Zo blijf je in de negatieve vicieuze cirkel zitten. Het opnieuw leren vertrouwen op je innerlijke signalen zal je meer vertrouwen geven in jezelf en eten.

Respecteer je hongergevoel door ernaar te luisteren en deze te herkennen. In het begin kan het zijn dat je hier heel veel moeite mee hebt en alleen de extreme hongergevoelens opmerkt. Wat kan helpen is jezelf elke keer als je eet een van de volgende vraag te stellen: Heb ik honger? Wat is mijn hongerniveau? Wanneer heb ik voor het laatst honger gevoeld? Hoe voelde mijn maag toen aan? Hoe voelde mijn mond toen aan?

Onderstaande gevoelens of combinaties kunnen je helpen jouw hongergevoel te bepalen.

  • licht gerommel of licht knagend gevoel in de maag
  • rommelende geluiden
  • duizeligheid
  • concentratieproblemen
  • Buikpijn of een onprettig gevoel in de maag
  • Prikkelbaarheid
  • Flauw gevoel
  • Hoofdpijn

Niet alleen je hongergevoel respecteren is belangrijk, dit geldt ook voor de verzadiging en voldoening. Eet met meer bewustzijn. Leg eens wat vaker tijdens het eten je bestek neer en stel jezelf eens de volgende vragen; heb ik al voldoende gehad? Hoe smaakt het eten? Vind je het lekker en wat vind ik van de textuur? Hoe vaak kauw ik op een hap? Door bewuster te eten merk je ook veel eerder op wanneer je verzadigd bent en voorkom je overeten.

Er zijn ook nog drie andere soorten honger namelijk; smaakhonger, emotionele honger en praktische honger – vooruit plannen. Hier ga ik nu niet op in, maar mocht je hier meer over willen weten reageer gerust onder het artikel of stuur een mail naar info@fitgirls.nl

Stap 3: Ga aan de slag met je mindset

Hoe jij over eten denkt en hoe je daarna handelt hebben alles te maken met mindset. Hier komen ook jouw restricties en eetregels vandaan. Ik noem het ook wel de dieet-mindset. Door alles wat we ons ons heen horen en zien vormen we bepaalde gedachten over eten. Maar ook wat andere vinden dat we moeten eten, we bestempelen producten al gauw als ‘goed’ of ‘slecht’ en ‘gezond’ of ‘ongezond. Daar mag je vanaf nu echt mee gaan stoppen. Voeding is niet goed of fout. Het zorgt voor energie, voedingstoffen, plezier en een vullend gevoel.

Door eerst stap 1 uit te werken en hier vervolgens gezonde en positieve gedachten tegenover te zetten, kan jij werken aan je dieet-mindset. Aan je negatieve overtuigingen die je hebt rondom eten. Je mag op een andere manier naar voeding leren kijken. Je mag tegen jezelf gaan zeggen dat jij je niet langer aan de dieet-regels hoeft te houden, maar alles mag eten wat je wilt en waar en wanneer je maar wilt.

Je hoeft niet te compenseren als je voor jouw gevoel teveel hebt gegeten of als je hebt genoten van een lekker stuk taart of een heerlijke cocktail op het terras. Het schuldgevoel is nergens voor nodig en wanneer jij dit stap voor stap durft los te laten, jezelf meer leert omarmen zoals je nu bent en steeds meer kunt genieten zal je gaan merken dat het ook makkelijker wordt. De dieetregels zullen langzaam naar de achtergrond verplaatsen en ruimte maken voor andere positieve dingen in je leven, maar je moet wel blijven oefenen!

Stap 4: Creëer rust en balans rondom eten

Maak eetkeuzes die goed zijn voor je gezondheid en je een goed gevoel geven. Wanneer jij eet wat je lekker vindt en kiest voor voeding die jouw lichaam de nodigde voedingsstoffen geeft, zal je ook merken dat je lekkerder in je vel zit. Dat jij je energieker voelt, bewuste keuzes kunt maken en minder stress ervaart rond de eetmomenten.

Je hoeft echt niet alleen maar groenten, fruit en volkorenproducten te eten. Je mag ook echt wel genieten van een stuk chocolade, een pizza of die zak met winegums als je daar behoefte aan hebt. Je hoeft je ook niet schuldig te voelen of bang te zijn dat je tekorten oploopt. Je bent niet meteen ongezond als je een kant-en-klaar maaltijd eet of gezond wanneer je een salade meeneemt naar werk.

Hoe maak ik een bewuste keuze?

Kijk naar de voedingswaarde van een product, kies je normaal altijd witbrood – vervang deze dan voor
volkorenbrood omdat daar meer vezels en dus voedingsstoffen inzitten die je lichaam nodig heeft.

Hou bij het maken van een eetkeuze rekening met je eigen voorkeur in smaak, kleur,  geur en textuur van een product en bedenk hoe jij je lichamelijk voelt bij dat product wanneer je het eet.

kan je ook een product kiezen die laag is in voedingswaarde maar waar je wel van geniet, zonder schuldgevoelens? Alles draait om balans en het gaat erom wat je consequent eet gedurende een langere periode. Dus geniet, maak vooruitgang, streef niet naar perfectie en laat de dieetregels los.

Als je bovenstaande vragen met een ja kunt beantwoorden, dan mag jij jezelf een schouderklopje geven en er vanuit gaan dat je goed op weg bent om een intuïtief eter te worden!

Stap 5: Leer je lichaam te waarderen

Over het algemeen zijn vrouwen heel kritisch over hun eigen lichaam. Er wordt vaak gekeken naar wat niet mooi is, we hebben een onrealistisch ideaalbeeld in ons hoofd en proberen ons lichaam continue te veranderen om het maar beter te maken.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat het zinloos is om te willen voldoen aan het perfecte plaatje in je hoofd. Je kunt hier nooit op een gezonde en verantwoorde manier aan voldoen. Je haalt er geen voldoening uit door voor altijd maar te blijven lijnen om aan jouw perfecte plaatje te voldoen. Je bevestigd op deze manier continue jouw eigen negatieve overtuigingen en gedachten. Daarnaast heb je een ongezonde relatie met voeding en een negatiefzelfbeeld. Stop met het bekritiseren van jouw lichaam en leer je lichaam te waarderen zoals het nu is. Leer te kijken naar wat jouw lichaam allemaal voor jou doet.

Hoe zorg je dan wel goed voor jezelf?

Je kunt ervoor zorgen dat je je prettig voelt en tegemoetkomen aan je basisbehoeften. Zorg ervoor dat je weer comfortabel wordt met jouw lichaam.

Een eerste stap hierin kan zijn; het kopen van mooie lingerie voor jezelf in een maat die ook daadwerkelijk goed zit ipv een maat te klein.

Een tweede stap waardoor jij jouw lichaam meer gaat leren waarderen, is door de weegschaal de deur uit te doen, meetlinten weg te gooien en ook de kleding die je niet meer past.

Jezelf niet continue vergelijken met andere lichamen maar met jezelf is stap drie. Zo voel je veel meer rust, minder druk en voel jij je ook niet minderwaardig aan de ander.

STOP met je lichaam te bekritiseren, is stap vier. Focus op de punten die je wel mooi vind aan jezelf en kijk eens wat je lichaam allemaal voor je doet. Het zorgt ervoor dat je kunt lopen, dat je kan fietsen en dat jij jouw leven kunt leven. Elke ochtend jezelf in de spiegel aankijken en een krachtige affirmatie noemen kan hierbij helpen. Bijvoorbeeld: ik heb een leuke glimlach of ik ben dankbaar voor mijn gespierde benen zij brengen mij van a naar b.

 Stap vijf. Elk lichaam is uniek! Ook die van jou, accepteer en omarm het. Wees lief voor je lichaam. Geef het de zorg die het nodig heeft. Heb je een droge huid? Smeer jezelf in met een heerlijke body lotion. Heb je last van spierpijn of een stijve nek? Boek een massage of neem een warm bad.

Hoe kijk jij naar jouw lichaam? Met respect, waardering en/of liefde? Of kijk jij er naar met kritiek, een oordeel of ontevredenheid? 
Wil je erachter komen hoe intuïtief eten in jouw leven past en hoe de deze stappen kunt toepassen? Dan is mijn programma Gezond Genieten echt iets voor jou! 

Liefs, Marieke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

MaeVitae draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches