fbpx

Creëer meer inzicht en rust in jouw gedachten met schrijven

Letters, worden woorden. Woorden worden zinnen, Zinnen worden een verhaal. Elke dag zeg je duizenden woorden en zinnen. Elke dag zijn er duizenden gedachten in je hoofd. Bij de een zijn deze geordend, zijn ze er en wordt er nauwelijks naar geluisterd. Bij iemand met een eetstoornis, depressie, burn-out of andere mentale problemen zijn deze overheersend, dwingend en vaak negatief.
Ook ik heb hier heel lang extreem last van gehad. Overtuigingen die in je hoofd heel normaal klinken en als waarheid worden aangezien, maar zodra je ze op papier staan weet je, diep van binnen dat deze niet kloppen. Dit ben jij niet, het is niet jouw echte ik, maar de eetstoornis of innerlijke criticus.

Tijdens mijn zoektocht naar herstel heb ik het schrijven weer opgepakt. Moeizaam, maar het werkte wel. Ik gebruikte het dit keer met een ander doel. Niet om mezelf af te kraken of om alle negatieve gedachten op te schrijven. Niet om alle calorieën  en de daarbij horende beweging te noteren van die dag, maar ik leerde het in te zetten om rust te creëren. Een overzicht in mijn gedachten. Om mijn gevoelens te leren uiten en te snappen. Schrijven heeft voor mij een helende en therapeutische werking gekregen. 

In dit artikel lees je hoe jij dat ook kunt doen. Hoe jij hier met 4 simpele tips kunt beginnen.
Beginnen met het creëren van meer rust, minder chaos en meer inzichten.

Moet je alles wel zelf doen?

Ben jij net als ik iemand die het liefst alles alleen uitzoekt? Makkelijk? Ja.  De oplossing voor je problemen? Nee, helaas niet altijd.
Uiteindelijk werden mijn problemen alleen maar groter en voelde ik mij steeds eenzamer. Mensen die het dichtst bij mij staan sloot ik buiten, duwde ik van me af.  Steeds verder kroop ik in mijn eigen bubbel. In mijn eetstoornis en later mijn depressie. De angst om naar buiten te gaan, mensen te zien of überhaupt iets buiten mijn eigen bubbel te doen deed ik niet meer. Mijn bubbel was veilig, voelde vertrouwd en ik hoefde niemand om hulp te vragen. Ik hoefde niet toe te geven dat ik mijn problemen niet alleen kon oplossen.  Nu denk je misschien ”maar mijn problemen zijn niet zo erg’, maar ook jij verdient hulp om jouw problemen op te kunnen lossen.

Het begin

Het schrijven begon pas weer toen ik obsessief met gezonde voeding bezig was, in de vorm van een dagboek. ‘Wat heb ik vandaag gegeten?’ of ‘hoeveel calorieën zaten hierin?’ zijn vragen die ik mijzelf stelde. Wanneer ik eindelijk de moed had om de stap te nemen om in therapie te gaan, ben ik weer echt begonnen met schrijven. Wat begon met een aantal brieven aan mijn overleden opa, werd algauw een schrift vol brieven aan mijn omgeving. Ik merkte dat ik door het schrijven veel beter met de chaos in mijn hoofd om kon gaan. Het hielp. Hoe vaker ik het deed hoe normaler het weer werd en hoe makkelijker ik orde in mijn gedachtes kon creëren.

De rol van schrijven

Door schrijven kan jij jouw gedachten op papier zetten zonder dat iemand het hoeft te lezen of iemand jou veroordeeld. Het geeft rust en overzicht. Dat is iets wat ik persoonlijk erg fijn vind. Door te schrijven kan jij jezelf heel makkelijk vragen stellen waar je een over na moet denken. Vragen waar je niet direct een antwoord op weet of wat je nog moeilijk vindt om te bespreken met jouw therapeut, psycholoog of coach.

– Wil ik wel echt aan mezelf werken?
– Hoe zou mijn leven er zonder mijn problemen uitzien?
– Wat wil ik met mijn leven?
– Wat is het ergste wat mij kan overkomen als ik mijn problemen niet meer heb?
– Wat houdt mij tegen?

Daarnaast helpt het je ook om je proces bij te houden, je kunt terugkijken en even stilstaan bij wat je allemaal al hebt bereikt en wat je nog wilt bereiken. Je kan voor jezelf een plan schrijven over hoe jij jouw pad zou willen behandelen. Het kan je een houvast bieden, rust geven. Het is even uit je hoofd.

 

Vier tips om schrijven toe te passen wanneer je het moeilijk hebt

 

1. Schrijf je problemen en zorgen van je af

Het maakt niet uit of je schrijft in een boekje, op los papier of in Word, kies voor jou een manier die werkt. Schrijf al jouw gedachten, gevoelens of losse woorden op. Nu heb je als het ware een ‘back-up’ gemaakt van de gedachtestroom en onrust in jouw hoofd. Doe dit voordat je naar bed gaat omdat je dan je gedachten beter los kunt laten. Ze houden je niet meer zo bezig omdat je ze al een keer hebt opgeschreven.

2. Schrijf om inzicht in je gedachten te schrijven

Gedachten voelen vaak als de waarheid aan, maar we vergeten dat deze niet 100% echt zijn en dat het onze eigen gedachten zijn.  De gedachten van jouw innerlijke criticus en helaas zijn ze vaak negatief. Door op te schrijven wat je denkt kom je er wellicht achter dat jij heel negatief over jezelf denkt of jezelf continu afkraakt, maar besef je pas wat je allemaal tegen jezelf zegt als het eenmaal op papier staat. Je echte ik weet diep vanbinnen dat al deze negatieve gedachten onwaar zijn. Pas op het moment dat jij je hier bewust van bent kun je er tenslotte iets aan doen.

3. Schrijf over gevoelens en emoties waar je niet goed over durft te praten

Wellicht weet je heel goed wat je denkt en voelt, maar durf je dit nog niet uit te spreken bij een ander. Door deze op te schrijven zet je een eerste stap en haal je wat druk er vanaf. Je kan op basis hiervan alsnog het gesprek met een ander aangaan, alleen dan beter voorbereid. Je kan er ook voor kiezen om de ander een brief te sturen, of merken dat je zodanig inzicht gekregen hebt in jouw gevoelens en emoties dat deze door het schrijven aangepakt zijn.

4. Schrijf de mogelijke oplossingen voor een probleem op

Schrijven kan niet alleen als tool fungeren om problemen op te schrijven, maar ook oplossingen te bedenken. Wat zou je doen als alles mogelijk was? Wat zou jij een ander in een soortgelijke situatie adviseren? Als de stappen die je zou zetten gegarandeerd succes zouden opleveren, wat zou je dan doen?
Zet schrijven in als vorm van therapie, zodat je bewust wordt van jouw gedachten en overtuigingen en hier mee aan de slag kunt gaan. Want alleen als jij je bewust bent van jouw gedachten, overtuigingen , handelingen en gedrag  pas dan kan je er wat aan doen. Pas dan kan jij deze ombuigen naar positieve gedachten, overtuigingen, handelingen. Je zal zien dat jouw gedrag veranderd en je langzaam aan wat meer orde schept in de chaos.

Schrijven zet mij aan het denken, geeft mij rust en overzicht. Ik hoop dat je wat met deze tips kan. Probeer het eens voor een week. Kijk of je het wat vindt en of het voor jou werkt. Merk tussendoor op wat het met je doet. Merk je verschil of is aan het eind van de week je hoofd alsnog een chaos? Of ervaar je hetzelfde als mij en voelt het geordend, overzichtelijk en heb je meer inzicht gekregen in jouw gedachten? 

 

Ervaar zelf wat het met jou kan doen.

Liefs Marieke

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?