fbpx

Eczeem – Hoe kan ik het verminderen met voeding?

Eczeem. In de praktijk zie ik het regelmatig bij mijn cliënten. Sommige hebben er al jaren last van en blijven maar smeren met een hydrocortison zalf. Echter is dit een tijdelijke oplossing en keert de eczeem naar enige tijd weer terug. Als kind heb ik zelf ook veel last gehad van eczeem, maar met andere voeding ben ik er geheel vanaf gekomen. In dit artikel vertel ik je wat jij zelf kunt doen om jouw eczeem te verminderen en zelfs te laten verdwijnen. Niet met allerlei verschillende zalfjes of stoffen die je liever niet in je lichaam wilt smeren, maar met voeding en bepaalde supplementen. Maar laten we eerst eens beginnen met wat is eczeem precies? En wat zijn de oorzaken van eczeem?

Wat is eczeem?

Eczeem is een veelvoorkomende, oppervlakkige huidaandoening. Het is een ziekte waarbij de huid een chronische ontstekingsreactie vertoont, die meestal jeuk en roodheid veroorzaakt. Mensen met aanleg voor eczeem – Dat ben ik!-  hebben daarbij vaak ook te maken met astma, hooikoorts en/of een voedselallergie en een droge huid.

Een mogelijke oorzaak van eczeem is een voedselallergie waarbij koemelk vaak de grootste en soms enige boosdoener is. De candidaschimmel gaat ook af en toe gepaard met eczeem. De meest voorkomende en bekende soorten zijn atopisch eczeem en contacteczeem.

Atopisch eczeem: Deze vorm van eczeem is in de meeste gevallen erfelijk en uit zich met name in de knieholten en elleboogplooien.

Contacteczeem: Deze vorm van eczeem ontstaat door met een allergeen in aanraking te komen, bijvoorbeeld koemelk of nikkel.

Twee mindere bekende vormen van eczeem zijn het seborroïs eczeem en craquelé – eczeem.

Seborroïs eczeem:
Deze vorm van eczeem wordt veroorzaakt door een gist en veroorzaakt een schilferige

Craquelé – eczeem: Deze vorm van eczeem zie je meestal bij ouderen en uit zich in een droge, schilferige en kwetsbare huid op de schenen en bovenarmen. Na een tijdje  ontstaan er kloofjes die zich uitbreiden tot het typische craquelé-patroon en wordt de huid roder.

Tekort aan voedingsstoffen & huidverzorging

Symptomen van eczeem zijn onder andere jeuk, rode uitslag en een droge schrale huid.  Maar eczeem komt ook voor in de vorm van blaasjes die vocht afscheiden. De meeste mensen met eczeem verzorgen de huid aan de buitenkant goed, maar je kunt je huid ook van binnen uit verzorgen. Hoe je dat doet lees je hier. 

De juiste voeding kan vooral een positieve invloed hebben op de allergische varianten van atopisch- en contact eczeem. Deze voeding is rijk aan bepaalde vitamines, mineralen en andere bouwstenen uit groenten, fruit en volle granen en wordt verderop in dit artikel uitgebreid toegelicht.

Bij eczeem is er vaak sprake van een tekort aan diverse voedingstoffen in het lichaam. Dit kunnen onder andere zijn:

  • De vitaminen A, biotine, PABA, C en E
  • Het mineraal zink
  • De onverzadigde omega 3-vetten en omega 6-GLA
  • Aminozuur glutamine
  • Fytonutriënten
  • Vezels voor een goed werkende darmflora
  • Ontstekingsremmende voeding
  • Voeding om het slijmvlies op te bouwen

Omdat er een tekort ontstaat van één of meerdere voedingstoffen hierboven, ontstaan er ontstekingsreacties in het lichaam. Hierbij is het belangrijk om extra omega-6-vetzuren GLA binnen te krijgen, omdat ze de ontstekingsreactie remmen. De goede vetzuren als  visolie, linolzuur en GLA vormen een goede basis voor de aanmaak van de juiste prostaglandines. 

Voedingstips bij eczeem

1. Zorg dat je voeding vers en onbewerkt is. Dus géén  bewerkte voedingsmiddelen, kant- en klaar maaltijden of eten uit ‘pakjes en blikjes’.

2. Neem voldoende vet (omega vetzuren).Vermijd  geharde vetten, omdat deze vetten zijn gehydrogeneerd. 

Gehydrogeneerde vetten zitten bijna overal in; van pindakaas, koekjes, crackers, en gebak tot chips en pizza. Lees daarom goed de etiketten van voedingsmiddelen.

Vermijd transvetzuren die voortkomen uit gebakken vetten en oliën en voorkomen in margarine, gebak, snacks en chips.

Kies liever voor vette vis die gezonde vetten bevat voor het voeden van de huid en slijmvliezen. kies voor noten en zaden die niet verhit en ongezouten zijn. Wissel af tussen gepeld hennepzaad, chiazaad, (on)gebroken lijnzaad en pompoen-, zonnebloem en pijnboompitten. Hennep-, lijnzaad- of walnootolie kun je prima gebruiken zonder deze te verhitten, bijvoorbeeld als dressing over een salade.

3. Drink voldoende water, het liefst 1,5 tot 2 liter per dag om de huid voldoende te hydrateren. Drink frisdrank met mate omdat deze veel suikers bevatten en zorgen voor mineralenroofbouw op het lichaam. 

Tip: toch water met een smaakje kies dan voor cystal clear of spa fruit

4. Voeg meer verse groenten toe gedurende de dag. Eet minimaal 500 gram groenten per dag. Dit klinkt heel veel en dat is het ook, maar je kunt dit op een hele eenvoudige manier binnenkrijgen. Voeg als eerst aan iedere maaltijd groente toe door bijvoorbeeld een kleine salade naast je brood te eten, neem een salade als lunch of voeg eenvoudig wat extra komkommer of tomaat toe op je boterham, cracker. Eet daarnaast eens vaker een groentesoep of neem een heerlijke groentesap mee voor onderweg. Zorg dat je daarnaast 2 tot 3 stuks fruit binnenkrijgt per dag voor extra vezels en als goede voeding voor de darmflora.

Let op géén banaan, citrusvruchten, kersen, abrikozen en ananas; deze kunnen ervoor zorgen dat je eczeem verergert.

5. Neem voldoende zwavelhoudende aminozuren voor de opbouw van de huid. Deze vind je terug in planaardige eiwitten zoals, tofu, tempé, peulvruchten en verse noten. Eet je vlees, kies dan voor biologisch en hormoonvrij vlees of gevogelte. Zuivelproducten met mate gebruiken omdat deze eczeemklachten kunnen verergeren. De voorkeur gaat dan uit naar geiten,-schapen of sojayoghurt.
Kies daarnaast voor plantenaardige melk zoals rijst,-haver,- quinoa,- of amandelmelk.

Tip: vermijd een periode zuivelproducten en kijk eens wat dit doet met jou eczeem en/of andere huidklachten.

6. Neem voldoende B vitaminen. Een gezonde huid heeft behoefte aan voldoende voeding die rijk is aan vitamine B.  In ons lichaam werken diverse B-vitaminen samen, daarom is het belangrijk dat je van al deze B-vitaminen voldoende binnenkrijgt.

Goede bronnen van vitamine B zijn: zaden, peulvruchten, eieren, vette vis, kiemgroenten, quinoa, groene bladgroenten zoals boerenkool en andijvie (spinazie liever niet i.v.m. de biogene aminen), linzen, zwarte bonen, spruitjes, broccoli en asperges. Merk je dat je niet voldoende van deze producten eet of lust je er een aantal niet? Vraag advies over een goed vitamine B supplement. Kies bijvoorbeeld Vitamine B complex van Vitakruid.

7. Eet meer zinkrijke voeding. Het mineraal zink helpt bij het tegengaan van ontstekingen en is daarom belangrijk voor het verminderen van diverse huidklachten. Goede bronnen van zink zijn: Vlees, vis, gevogelte, peulvruchten en noten en zaden.

8. Zorg voor voldoende inname van Vitamine A en D voor epitheelvernieuwing. 
Epitheel is weefsel dat de bekleding vormt van de slijmvliezen. Samen met bindweefsel, spiervezel en zenuwweefsel, vormt het epitheel een van de vier basisweefsels in ons lichaamVoor de vernieuwing hiervan zijn vitamine A en D nodig.

Goede bronnen van vitamine A zijn: dierlijke producten als vlees, zuivel, vis en eidooier. Het lichaam kan ook zelf vitamine A maken uit plantaardige producten waar carotenoïden inzit. De belangrijkste provitamine A carotenoïde is bètacaroteen.
Goede bronnen van provitamine A zijn: wortels, bloemkool, spitskool en fruit(abrikozen). 

Goede bronnen van vitamine D zijn: vette vis, zoals haring, zalm en makreel.  Om de vetoplosbare vitamine A en D goed op te nemen, kunt u gebruik maken van ongeraffineerde olijfolie, lijnzaadolie, borageolie (GLA), walnootolie en hennepolie
.

Tip: suppleer je vitamine D bij van september tot april/mei. Kies vitamine D3 druppels icm K2.

9. Blauwe bosbessen zijn krachtige antioxidanten die ons lichaam beschermen tegen vrije zuurstofradicalen. Ze verminderen de aanmaak van prostalandines, die verantwoordelijk zijn voor ontstekingen in ons lichaam. Anthocianidinen vormen een onderdeel van de groep flavonoïden.
(Blauwe) bosbessen zijn de allerbeste bron van deze krachtige antioxidant.

Ik gun jou hetzelfde. Je eigen negatieve overtuigingen staan jouw groei en vrijheid in de weg.
Wil jij samen aan de slag om jouw negatieve overtuigingen over jezelf, weer positief te maken? Plan hier een gratis kennismakingsgesprek of meld je direct aan voor het food, body & mind – coaching pakket. 

Je hoeft het niet alleen te doen.

Liefs, Marieke

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?