5 redenen waarom water drinken zo gezond is

Het is warm. Je merkt het niet alleen aan de temperatuur buiten maar ook aan jouw lichaam. Je voelt je vermoeider, zweet meer als normaal en je hebt wat minder trek in eten. Daarnaast geniet je misschien van heerlijke drankjes op het terras of voel jij je een stuk beter door deze temperaturen.
Iedereen weet dat genoeg drinken goed en gezond is voor ons lichaam, met name met deze temperaturen is het extra belangrijk  om voldoende te blijven drinken. Zeker het drinken van voldoende water is een uitdaging naast al die lekkere sapjes, wijntjes of ijskoude cola.

Toch drinken veel mensen niet voldoende, de richtlijn die ons lichaam nodig heeft om goed te functioneren ligt tussen 1,5 en 2 liter water per dag. Maar waarom is water nu zo belangrijk voor een gezonde leefstijl en drink jij wel voldoende of zou je iets beter je best mogen doen om die 1,5 liter te halen? 

1. Optimale werking van je organen

Ons lichaam bestaat voor 70% tot 75% uit water, waarvan ons bloed een deel bevat. Onze organen, waaronder je hersenen, hart, longen, spieren, lever en je botten gebruiken het andere deel voor het uitvoeren van hun taak. Als je een tekort hebt aan vocht betekend dit dat je organen minder goed kunnen functioneren.
Met name voor de nieren is voldoende vocht heel belangrijk.

Je nieren halen de afvalstoffen uit je lichaam, vervolgens gaat het naar de blaas zodat het daar je lichaam verlaat. Hebben de nieren onvoldoende vocht, dan zal dit proces ook minder goed verlopen en bestaat de kans dat de afvalstoffen zich opstapelen in het lichaam en uiteindelijk in je bloed terecht kunnen komen, waardoor jij je ziek en niet lekker voelt.

2. Water drinken geeft energie

Het klinkt misschien een beetje gek ´water drinken geeft energie´ maar ons lichaam kan niet zonder. Voeding hebben we niet elke dag nodig, we kunnen namelijk een lange tijd overleven zonder te moeten eten. Met water ligt dat helaas iets anders. Zonder water overleef je het maar 3 hooguit 4 dagen. Een uitdroging van 2% kan zorgt al voor 20% energieverlies waardoor jij je vermoeid gaat voelen. Daarnaast wordt je stoelgang trager en kun jij je slechter concentreren. Vaak krijg je pas dorst bij een uitdroging van 2%, zorg er dus voor dat je elk half uur een glas water drinkt.

Tip: Wat kan helpen is een fles van 1, 5 liter bij je neerzetten zodat je niet vergeet te drinken. Kies bijvoorbeeld Crystal Clear, spa bruisend met een smaakje of ga voor water met citroen en munt.

3 Voorkom verzuring

Water is een neutrale stof die verzuring in het lichaam voorkomt. Jouw lichaam streeft naar de juiste balans tussen zuren en basen (niet-zuren). De zuurtegraad – ook bekend als pH-waarde- is voor ieder onderdeel van je lichaam anders. Zo is je maag bijvoorbeeld een stuk ‘zuurder’ met een lagere pH-waarde dan je darmen of je bloed.

Je lichaam functioneert het best wanneer alle pH-waardes zo stabiel mogelijk blijven. Water, groenten en fruit helpen daarbij. Door de aanwezigheid van niet-verzurende  mineralen als  magnesium, kalium, calcium en natrium.

4. Een mooie huid

Een mooie en gezonde huid betekend een gehydrateerde huid! Wanneer je te weinig vocht binnenkrijgt zie je dit terug in je huid. Deze oogt dof, droog met eventueel schilfertjes. Doe je hier niets aan en verzorg jij je huid onvoldoende dan heb je een grote kans op het krijgen van rimpels op jongere leeftijd. Veel en voldoende water drinken werkt als een vocht inbrengende crème van binnenuit voor je huid. Dit is veel effectiever dan een vocht inbrengende crème aanbrengen op de huid.

5. Water drinken i.p.v. frisdrank

Frisrank. In de supermarkt staan de schappen vol en is het lastig om te kiezen vanwege het ruime aanbod.Frisdranken bevatten vaak verborgen suikers en synthetische zoetstoffen, maar ook het mineraal fosfor; een mineraal wat ervoor zorgt dat het lichaam verzuurd. Dat is ook de reden waarom je met cola verroeste spijkers kunt schoonmaken en ze weer blinken als nieuw.

Een tekort aan fosfor komt nauwelijks voor in Nederland. Er is eerder een sprake van een te hoge inname, met als gevolg verzuring. Daarnaast staat fosfor ook de werking van andere mineralen in de weg.
Dit betekend niet dat je nu helemaal geen frisdrank meer mag drinken of dat frisdrank slecht voor je is. Frisdrank is alleen ‘slecht’ of ‘ongezond’ voor je  gezondheid als je elke dag 5 a 6 flessen hiervan drinkt. Kies vaker voor een gezondere optie in de vorm van water en drink frisdrank met mate of alleen met bepaalde gelegenheden.  

Tip: Voeg eens 2 citroenschijfjes en een muntblaadje toe of kies voor bosvruchten of aardbeien met munt.
Drink jij voldoende water op een dag? En wat is jou gouden tip om voldoende te drinken en te variëren?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Open chat
Hi, waar kan ik je mee helpen?